piątek, 30 czerwca 2017

Zielone koktajle

Od jakiegoś czasu we wszystkich mediach pojawiają sie regularnie zielone koktajle. Być może jest to sprawa panującej mody, dla innych będzie to przejaw większej świadomości i złożoności potrzeb żywieniowych, być może również ciekawość. To dlaczego po nie sięgamy jest właściwie  nieistotne, bo tak naprawdę nie można im odmówić zbawiennego wpływu na nasz organizm.
    

Wspaniały wpływ na nasze zdrowie będą miały odpowiednio skomponowane napoje. Ważny jest umiar, odpowiednio dobrane składnik pod względem wartości odżywczych i braku szkodliwości.  Mówiąc o szkodliwości bierzemy pod uwagę przede wszystkim skład produktów i jakość. Aby takie koktajle były zdrowe i bezpieczne, należy używać produktów naturalnych i nieprzetworzonych. Ideą jest propagowanie naturalnych składników roślinnych bez dodatków konserwantów, barwników i substancji słodzących. Nie najlepszym wyborem są zatem różnego rodzaju mieszanki gotowe bądź gotowe koktajle wątpliwej jakości i z podejrzanie długim i niezrozumiałym składem. Najgorszym wyborem są szczególnie te z dodatkiem syropu glukozowo-fruktozowego i innych szkodliwych substancji słodzących.


Wybierając składniki kierujmy się rozsądkiem, gotowy koktajl ma nam dostarczyć energii i niezbędnych witamin, więc nie powinniśmy przesadzić z ilością owoców, które zawierają duże ilości cukrów.  Odpowiednie proporcje według kilku źródeł to 2:3 (dwie części owoców, trzy części warzyw), większa ilość owoców sprawi, że koktajl będzie nam bardziej smakował, chętniej sięgną po niego osoby rzadko wybierające surówki czy warzywne przekąski oraz będą bardziej zachęcające dla dzieci. Do tego jakie składniki i w jakich proporcjach najbardziej nam odpowiadają dojdziemy sami najlepiej drogą eksperymentu, tworząc je samemu z wielkiej gamy dostępnych produktów. Warto jednak pamiętać, że taki koktajl nie ma być jedynie słodkim szaleństwem opartym wyłącznie na cukrach z owoców i soków. Najwartościowsze są te które zawierają dużo zielonych liściastych produktów, dostarczających naszym organizmom kwasu foliowego, żelaza, wapnia, Wit. K, przeciwutleniaczy oczyszczających nasz organizm, oraz błonnika wychwytującego cholesterol w jelicie. Związków i składników prozdrowotnych jest niezliczona ilość w zależności od rodzaju naszego zielonego produktu. Wybrać możemy: szpinak, jarmuż, sałatę, natkę pietruszki, pokrzywę, seler naciowy, trawę pszeniczną i wiele innych zielonych składników, jakie tylko przyjdą nam do głowy. Ważne jest jednak aby wybierać świeże produkty, zawierają wtedy największą ilość witamin i minerałów, które niestety zostaną utracone podczas długiego i nieodpowiedniego przechowywania.


Przygotowując zielony koktajl pamiętać należy o dodaniu do niego odrobiny tłuszczu, aby móc w pełni skorzystać z zawartych w nim witamin. Witaminy A, D, E oraz K są witaminami rozpuszczalnymi w tłuszczach, więc należy je łączyć z odrobiną tłuszczu aby zostały wykorzystane przez nasz organizm. Odpowiednim tłuszczem do naszego koktajlu może być olej lniany, oliwa z oliwek, dodatek orzechów włoskich, wszystkie te tłuszcze zawierają kwasy omega 3, wyjątkowo pożyteczne dla naszego organizmu.  Nierozsądnym posunięciem jest dodawanie oleju kokosowego, awokado czy innych kwasów tłuszczowych nasyconych, mających zły wpływ na nasz organizm. To samo dotyczy innych rodzajów orzechów, ponieważ tylko orzechy włoskie zawierają kwasy tłuszczowe omega 3.


Jeżeli chcielibyśmy aby taki koktajl był pożywny i sycący, należałoby dodać do niego  proponowane wcześniej orzechy, siemię lniane lub  płatki owsiane, co sprawi że zawartość błonnika w naszym koktajlu będzie większa a to z kolei zwiększy uczucie sytości. Pamiętajmy jednak o dużej kaloryczności orzechów włoskich, co dla osób pilnujących kalorii nie jest bez znaczenia.


Odpowiednią bazą koktajlu może być zwykła woda mineralna, niegazowana, wody magnezowo- wapniowe, albo napar z zielonej herbaty, zawierający sporą  liczbę antyutleniaczy, dodatkowo żaden z tych wypełniaczy nie dostarczy nam dodatkowych kalorii w postaci cukrów prostych.


Smak koktajlu pomogą nam zaostrzyć przyprawy, w tym sok z cytryny, mięta, melisa, imbir czy cynamon. Jeżeli uznamy, że lepiej smakują nam słodsze wersje, bądź jest on przeznaczony dla dzieci, możemy dodać miodu, syropu z agawy bądź stewii.  Dwie ostatnie substancje są bezpieczne dla diabetyków i nie spowodują zaostrzenia stanów zapalnych w organizmie, ponieważ posiadają niski indeks glikemiczny, z miodem natomiast należy postępować ostrożniej, miód dodatkowo może powodować reakcje alergiczne. Należy wybierać dojrzałe owoce i warzywa, w celu uniknięcia dosładzania napoju. Ponieważ wysokiej jakości sezonowe owoce w pełni dojrzałe są wystarczająco słodkie same w sobie, nie wymagają zatem dodatkowego dosładzania, co jest istotne dla wielu osób zmagających się z różnego rodzaju chorobami bądź osób dbających o linię.


Ostatnią ważną rzeczą jest zadbanie o to by spożyć nasz koktajl jak najszybciej po jego przyrządzeniu. Jest to o tyle istotne, że po rozdrobnieniu  składników  zaczynają nam "uciekać" drogocenne witaminy i minerały, warto zatem przystąpić do konsumpcji od razu po jego przygotowaniu.


Zalety włączenia zielonych koktajli na stałe do naszego jadłospisu będzie można zauważyć bardzo szybko, co najwspanialsze, odpowiednio skomponowane oferować nam mogą tylko zdrowie i lepsze samopoczucie.

* Zdjęcie Beata Bugajska



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Copyright © Szablon wykonany przez Blonparia