niedziela, 30 lipca 2017

Ruch w wodzie - pływanie


Ruch w wodzie to nie tylko aktywność fizyczna ale również przyjemność i relaks. Decydując się na taką formę ruchu mamy do wyboru aktywne pływanie, aqua aerobik bądź po prostu relaks w wodzie.
Aktywność w wodzie przeznaczona jest dla wielu osób, praktycznie z każdej kategorii wiekowej. Pamiętać należy o przeciwwskazaniach ze względu na choroby skóry, alergie czy uszkodzenia naskórka. Dużym przeciwwskazaniem są również choroby układu oddechowego, stany pooperacyjne czy świeże urazy układu ruchu.


Przebywanie w wodzie zalecane jest osobom z chorobami stawów, kręgosłupa, słabą kondycją fizyczną, starszych, narażonych na urazy układu ruchu. Niezbyt intensywny wysiłek fizyczny w wodzie jest również odpowiednia formą aktywności dla wielu osób chorujących na przykład na choroby sercowo-naczyniowe, cukrzycę, osteoporozę, zapalenie stawów, otyłość, schorzenia kręgosłupa czy po przebytym udarze.


Ruch w wodzie pomaga w rehabilitacji pourazowej oraz osobom przewlekle chorym.  Zaletą takiej aktywności jest łagodny wpływ na stawy i na funkcjonowanie całego organizmu.  Ciało  w wodzie odpręża się i łagodnie wykonuje wszystkie ruchy nie powodując obciążenia dla stawów, mięśni czy kości. Komfort ruchu jest o wiele większy w porównaniu z przebywaniem poza wodą co pozwala na zwiększenie wysiłku oraz zminimalizowanie możliwości urazu.  Udowodniono także, że pływanie wprawia w dobry humor oraz zapobiega depresji. Dzieje się tak najprawdopodobniej z powodu lekkości jakiej ulega ciało unoszące się w wodzie i stymulacji mózgu jaka ma miejsce przy tej okazji.


Pływanie poprawia wentylację całego organizmu, choć z początku mamy zupełnie przeciwne odczucia. Same odczucie mogą jednak stanowić poważny problem dla osób z chorobami układu oddechowego. Jednak podczas regularnego pływania  zwiększa się nawet o 11% ilość tlenu jaką mogą przerobić płuca, dotleniając tym samym komórki całego organizmu.


Dodatkowym atutem jest zwiększanie odporności organizmu na przeziębienia, pod warunkiem, że nie prowokujemy stanów chorobowych wystawianiem się na niekorzystne warunki atmosferyczne z niedosuszonym ciałem i mokrą głową. 

Coraz szerzej relaks w wodzie jest stosowany w przypadku kobiet w ciąży oraz noworodków i niemowląt. W przypadku kobiet w ciąży jako główne zalety podaje się wzmocnienie mięśni i stawów, zwiększające komfort podczas ciąży jak i samego porodu oraz zmniejszenia napięcia układu kostno -stawowego oraz relaks i odprężenie zarówno fizyczne jak i psychiczne. W przypadku niemowląt zwiększa koordynację ruchową oraz jest najlepszą metodą do ćwiczenia i rozwijania aparatu ruchowego młodego człowieka. Dodatkowo zwiększa jego możliwości poznawcze, adaptacyjne i socjalne. Przyspiesza rozwój zarówno fizyczny jak i psychiczny. 

 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Copyright © Szablon wykonany przez Blonparia