piątek, 4 sierpnia 2017

Bezsenność


Jakość oraz ilość snu jest niezwykle ważna dla prawidłowego funkcjonowania naszego organizmu i to zarówno fizycznego jaki i psychicznego.  Wydawać by się mogło, że wystarczy się położyć spać i wszystko jakoś samo się poukłada. Ale co w przypadku kiedy po upływie kilku godzin od położenia się w łóżku nadal kręcimy się i wiercimy, a sen pozostaje tylko marzeniem?  Po długiej walce z bezsennością, w końcu łapiemy kilka godzin snu i rano budzimy się niewyspani, zmęczeni, rozdrażnieni. Przez resztę dnia wszystko idzie jak po grudzie, mamy problemy z koncentracją i efektywnym myśleniem, mamy problemy z koordynacją, nie dopisuje nam humor, a właściwie nic nas nie cieszy i przez cały dzień przyciągamy same katastrofy.


 
W walce z bezsennością pomóc nam może podjęcie próby uregulowania pory, o której kładziemy się spać. O ile jest to możliwe udawanie się do łóżka o stałej porze, z czasem wprowadzi do naszego organizmu regularny rytm odpowiadający za odpoczynek.  Pamiętać należy aby kłaść się do łóżka w celu odpoczynku i unikać oglądania w nim telewizji czy czytania książek lub prowadzenia dyskusji. Te czynności są jak najbardziej dozwolone ale dla osób, które nie mają problemów z zasypianiem. 

Pomieszczenie gdzie śpimy powinno mieć odpowiednią temperaturę, w zbyt ciepłym pomieszczeniu długo będzie walczyć o dobry sen, pomocne będzie więc wietrzenie sypialni przed snem. 

Dobrym sposobem są popołudniowe lub wieczorne spacery dla osób starszych, nieco większy wysiłek fizyczny dla osób młodszych i sprawniejszych (im większy wysiłek fizyczny tym wcześniej powinniśmy się do niego zabrać, zbyt późne ćwiczenia zaburzają sen i odpoczynek). Dawka ruchu i lekkie zmęczenie są wskazane w walce o dobry sen.  Równie dobrze działają ciepłe i gorące kąpiele,  wysoka temperatura wody powoduje zmęczenie organizmu i pomaga w zasypianiu, nie są one jednak bezpieczne dla wszystkich.


Rodzaj pościeli, kolory sypialni i jakość łóżka i materaca również nie są bez znaczenia. Ale ważniejsze jest, aby kłaść się do łóżka z czystymi myślami, których nie będą nam zaprzątać problemy w pracy czy w domu, niewyjaśnione sprawy, przyszłe wydarzenia czy zaplanowany nawał prac. Rozmyślanie nad tymi sprawami i stres z tym związany zaburzy proces zasypiania a po przespanej dobrze nocy sprawy mogą wydać się zupełnie innej wagi, a rozwiązania tych trudnych, prozaiczne i w zasięgu ręki. 

W niektórych przypadkach z pomocą przyjść nam mogą rośliny lecznicze np. lawenda, jej olejek rozpylony w pomieszczeniu lub zapalony kominek pomoże się wyciszyć. Tak samo zadziała wypicie naparu z melisy czy chmielu, są to łagodne zioła niewykazujące działań niepożądanych, natomiast kozłek lekarski jest o wiele silniejszy i niestety niewskazany dla osób z problemami sercowo naczyniowymi.

Problemom z zasypianie może sprzyjać również złe odżywianie, a w szczególności spożywanie zbyt późno obfitych posiłków szczególnie tłustych, smażonych lub pieczonych, słonych lub bardzo słodkich. Posiłki spożywane przed snem powinny być lekkie i niewielkie, z niewielką ilością tłuszczu lub całkowicie beztłuszczowe i bez ostrych przypraw. Jeżeli są to ciepłe posiłki  to  przygotowywane poprzez gotowanie na parze lub w wodzie albo duszenie. 

W walce z bezsennością ważna jest konsekwencja i cierpliwość. Jeżeli jesteśmy zbyt zmęczeni w ciągu dnia możemy zafundować sobie drzemkę lub dwie, ale nie dziwmy się gdy w nocy nie będziemy w stanie zasnąć bo zamiast dwóch krótkich drzemek przespaliśmy kilka dobrych godzin. 
  
Regularność i dbałość o higienę snu jest niezwykle ważne, przeanalizujmy więc wszystkie aspekty dotyczące naszego procesu zasypiania a będzie o wiele łatwiej wyeliminować błędy jakie popełniamy i w końcu cieszyć się prawdziwie regenerującym odpoczynkiem.


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Copyright © Szablon wykonany przez Blonparia