poniedziałek, 28 sierpnia 2017

zaparcia

Problem zaparć dotyczy wielu osób we wszystkich grupach wiekowych. Za tym problemem może kryć się wiele mniej lub bardziej poważnych chorób. Mogą równie dobrze nie oznaczać żadnych schorzeń, a wiązać się jedynie z nieprawidłowym i niehigienicznym trybem życia.
     
Liczba i objętość stolców uwarunkowana jest wieloma przyczynami, za prawidłową ilość uważa się przynajmniej 3 tygodniowo. Najzdrowszym i najlepszym z punktu widzenia oczyszczania organizmy jest oddawanie stolca codziennie. Jeżeli znaleźliśmy się w sytuacji, kiedy oddawanie stolca sprawia trudności powinniśmy niezwłocznie skontaktować się z lekarzem gastroenterologiem lub proktologiem. W niektórych przypadkach wiąże się to ze schorzeniami jelita grubego, cukrzycą, hemoroidami, niedoczynnością tarczycy, przepukliną czy problemami ginekologicznymi. Częściej jednak problem nie jest aż tak skomplikowany i poważny, a spowodowany jest zazwyczaj złą dietą, zbyt niskim poziomem aktywności fizycznej lub długimi i częstymi podróżami wiążącymi się z częstą zmianą klimatu i sposobu odżywiania się i niskim nawodnieniem organizmu.
    
Przyjmowanie niektórych leków może również powodować zaparcia, warto więc dokładnie przejrzeć wszystkie ulotki leków, które przyjmujemy i w uzasadnionych przypadkach poprosić lekarza o zmianę leku na inny.

 

   
Jeżeli za naszymi zaparciami nie kryje się żadne poważne schorzenie i nie wiąże się z leczeniem, a nasz problem często nawraca lub zbyt długo, trwa powinniśmy zastanowić się nad zmianą nawyków żywieniowych i rozważyć zwiększenie naszej aktywności fizycznej.
Aby pozbyć się problemu zaparć powinniśmy wypijać codziennie 1,5-2l wody. Im większa ilość wody dostaje się do organizmu tym lepiej zostaną nawodnione masy kałowe i mniejszą ilość nasz organizm będzie pobierał z resztek zgromadzonych w jelicie, a pozostałości będą szybciej wydalane. Ważnym jest aby to była właśnie woda lub rozcieńczone soki owocowe, niesłodzone lub herbaty ziołowe i zielone. Picie czarnej herbaty czy czerwonego wina tylko pogłębi problem zaparć. Dobrym rozwiązaniem jest picie kawy naturalnej, powoduje ona zwiększenie ukrwienia naczyń w jelicie grubym, co z kolei zwiększa perystaltykę jelit i ułatwia wypróżnianie. Warto codziennie rano na czczo wypić pół szklanki wody z sokiem z cytryny i łyżeczką miodu, jest to dobry sposób na nawodnienie pozostałości w jelicie a cukier zawarty w miodzie poprzez fermentację przyspieszy proces wypróżnienia. Nie jest to jednak polecane cukrzykom lub osobom zmagającym się z nadwagą, dla tej grupy osób odpowiednie będzie wypicie wody z cytryną.
    
Z jadłospisu powinny zniknąć produkty wysoko przetworzone, z białej mąki, słodycze w szczególności czekolada i pieczywo cukiernicze. Ryż, białe makarony i pieczywo czyste, pszenne, ziemniaki i banany działają zapierająco, pogłębiając problem zaparć. Także wiele składników dodatkowych zawartych w słodyczach, słodzonych przekąskach, deserkach i jogurtach są niewskazane, ponieważ pogłębiają problemy z wypróżnianiem.
    
W diecie osób cierpiących na zaparcia powinno znajdować się wiele surowych warzyw i owoców oraz gruboziarnistych kasz. Produkty te zawierają spore ilości błonnika obu frakcji co pozwala na swobodniejsze wypróżnianie się. Ważne jest aby były to właśnie surowe warzywa i owoce ponieważ wiele z nich w postaci gotowanej ma odwrotne właściwości i działa zapierająco np. gotowane jabłka czy marchew.  Zielone liściaste warzywa wszelkiego rodzaju sałaty oraz owoce jagodowe, figi, mak, siemię lniane i różne ziarna mają zbawienny wpływ na nasze organizmy w walce z zaparciami. Pomocne bywają fermentowane przetwory mleczne czyli kefir, maślanka, jogurt - wszystkie niesłodzone i naturalne, w których składzie powinny znajdować się poza mlekiem tylko grzybki kefirowe lub kultury bakterii i nic poza tym.
    
Skład bakterii w jelicie grubym odpowiada za naszą odporność, jakość wypróżnień i ilość pobieranych składników odżywczych oraz produkcję witamin, warto więc zadbać o ilość pożytecznych bakterii i zniwelować ilość szkodzących naszemu organizmowi. Aby to uczynić należy najpierw zbadać jakość naszej bioty jelitowej i ewentualnie sięgnąć po wiarygodne i sprawdzone środki zawierające odpowiednie szczepy bakterii dostępne w aptece, a przyjmować je najlepiej pod okiem lekarza. Środki dostępne w marketach, szczególnie te zawarte w jogurtach czy maślankach zwłaszcza tych słodzonych nie warte są naszej uwagi i naszych pieniędzy, nie tylko nie wprowadzą do naszego organizmy zdrowych szczepów bakterii ale dodatkowo zaaplikujemy sobie niepotrzebne dawki barwników, cukrów czy syropu glukozowo-fruktozowego.
    
Ważne jest regularne spożywanie posiłków a w szczególności śniadań. Niezwykle pomocne jest również podejmowanie prób przywrócenia regularnego wypróżnianie się poprzez próby oddawania stolca o tej samej porze codziennie. W osiągnięciu tego pomocne będzie przyjmowanie odpowiedniej pozycji tzw. pozycji kucznej, naturalnie przygotowującej do wypróżnienia. 

W walce z zaparciami pomogą łagodne ćwiczenia fizyczne angażujące mięśnie brzucha, skłony, skręty tułowia, joga, regularne spacery czy pływanie.
    
Zmiana trybu życia i diety może okazać się panaceum na wszystkie dolegliwości jakie wiążą się z zaparciami, warto podjąć ten wysiłek i na zawsze pożegnać się z nieprzyjemnymi uczuciami, takimi jak bóle brzucha, uczucie pełności, ciężkości, parcie na stolec oraz ból towarzyszący oddawaniu stolca. O wiele przyjemniejsze jest życie z czystym organizmem i sprawnie działającym układem odpornościowym oraz z "lekkim brzuchem".

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Copyright © Szablon wykonany przez Blonparia