piątek, 15 września 2017

Wstań i rusz się



Nie można cieszyć się dobrym zdrowiem spędzając większość czasu w bezruchu. Praca, relaks przed telewizorem, w kinie, knajpce, dojeżdżanie wszędzie samochodem, potem sen - mimo, że bardzo zdrowy to wciąż pozycja w bezruchu. Wszystko to wpływa na zwiększenie ryzyka przedwczesnej śmierci. Zautomatyzowanie większości prac domowych i ogrodowych również nie pozostaje bez znaczenia. Z biegiem lat człowiek coraz mniej się rusza. Tworzy coraz więcej maszyn aby pomagać sobie w życiu, odciążyć swój organizm a tak naprawdę wyrządza sobie coraz większą szkodę, bo pomimo tej całej technice jest nadal zmęczony i coraz więcej poświęca czasu na odpoczynek i to właśnie w tej jego najgorszej formie czyli w bezruchu. 

Aby organizm jak najdłużej cieszył się dobrym zdrowiem powinien zmieniać pozycję co 15 minut. Jest to niezwykle ważne i w zasadzie bez problemu do zrobienia.  Nawet pracownik biurowy czy kasjer jest w stanie zmieniać pozycję co piętnaście minut należy o tym tylko pamiętać. Ludzki organizm w naturalnym sposób jest przyzwyczajony do ruchu, chodzenia, biegania, kucania, klęczenia nienaturalne jest spędzanie większości czasu w pozycji siedzącej. Na dowód tego można przytoczyć wszystkie przypadki osób z siedzącym trybem życia i ich wszystkie dolegliwości w pierwszej kolejności problemy z masą ciała, układem sercowo naczyniowym po schorzenia kręgosłupa i wady postawy. Na drugiej szali należy postawić osoby aktywne fizycznie, często w pełni zdrowia do późnej starości. 

Wielu naukowców donosi o cudownych skutkach nie tyle aktywności fizycznej co zwykłego przerywania siedzenia - wstawania - w walce z większością skutków wywołanych nadmiernym siedzeniem. Zmiana pozycji z siedzącej na stojącą i odwrotnie, przejście się po pokoju, kilka wymachów rękami, zgięcie tułowia w przód i na boki co jakiś czas znacząco wpływa na zmniejszenie wad postawy, bólów pleców, zesztywnienia stawów czy na przemianę materii, poprawę ukrwienia kończyn i narządów wewnętrznych.  Osoby spędzające większość dnia w jednej pozycji mają do wyboru wiele ćwiczeń (poza pracą oczywiście), pomagających niwelować skutki złego trybu życia. W Internecie można znaleźć wiele zestawów takich ćwiczeń skupiających się na poszczególnych partią bądź usprawniających całe ciało.

Dla osób chcących bardziej o siebie zadbać a tym samym zadbać o odpowiedni poziom hormonów, glukozy, insuliny, cholesterolu i zmniejszyć ryzyko wielu przewlekłych chorób zalecane jest wprowadzenie  dodatkowej aktywności fizycznej w czasie wolnym od pracy. Dodatkowymi atutami będzie zmniejszenie masy ciała i tkanki tłuszczowej, poprawa napięcia mięśniowego i jędrności skóry, zmniejszenie zmarszczek, zwiększenie wydolności oddechowej i szybkości, poprawa kondycji i wydajności organizmu. Wszystko to również wpłynie na poprawę samopoczucia psychicznego, zwiększenie wydolności umysłowej oraz zmniejszenie ryzyka depresji i wahania nastroju.  Dopamina i serotonina zwiększają motywację i poprawiają nastrój są wytwarzane w bardzo dużych ilościach podczas aktywności fizycznej. Osoby ćwiczące w grupie dodatkowo zacieśniają i poprawiają swoje relacje z otoczeniem oraz samoocenę. Zmieniają one również postrzeganie świata jako całości, problemów życia codziennego i trosk.


Ruch jest lekarstwem na wiele bolączek i tych umysłowych i fizycznych, często też jest cudownym specyfikiem na zranioną i rozchwianą duszę.
 

Dobierając odpowiednią aktywność fizyczną dla siebie powinniśmy kierować się naszym bezpieczeństwem i stanem zdrowia, dostępnością zajęć w okolicy, sezonowością niektórych form aktywności oraz czasem. Dla wielu osób nie bez znaczenia będą jeszcze koszty związane z uprawianiem takiej a nie innej formy ruchu. Do wyboru mamy między innymi: bieganie, spacery, nordic walking, turystyka i wspinaczka, pływanie, nurkowanie, snorkeling, surfing, wakeboarding, żeglarstwo, kajakarstwo,  joga, pilates, fitness, taniec, gimnastyka, lekkoatletyka, sztuki walki, jazda na rowerze, hulajnodze, desce, rolkach, jeździectwo, gry zespołowe, sporty precyzyjne i rakietowe, łyżwiarstwo, narciarstwo, golf. Naprawdę jest w czym wybierać każda forma ruchu jest wspaniała dla całego organizmu. Nie można pozostawać w bezruchu mamy zbyt wiele do stracenia. 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Copyright © Szablon wykonany przez Blonparia